Mobilbillet købt i forkert zone / for få zoner
Kategori | Nummer | Dato | Selskab | Resultat |
---|---|---|---|---|
Mobilbillet købt i forkert zone / for få zoner |
24-0156
Klageren søgte i Rejseplanen på antal zoner for en rejse på Rejsekort, men skulle i stedet have søgt på enkeltbillet, da det var det, han benyttede som rejsehjemmel. Han manglede derfor en zone, fordi rejsen på Rejsekort kun krævede 2 zoner og ikke 3. |
31. oktober 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbillet købt i forkert zone / for få zoner |
24-0166
Klageren købte en billet i DOT-appen under funktionen hurtigkøb, hvor det blev oplyst i købsflow’et, at appen ville benytte telefonens GPS for at udstede billetten fra telefonens position. Klagerens billet blev derfor udstedt med udgangspunkt i zone 54, hvor klageren befandt sig, selv om han skulle bruge billetten til at rejse med toget fra Albertslund st. i zone 43. |
23. oktober 2024 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbillet købt i forkert zone / for få zoner |
24-0055
Klageren kom ved en fejl til at bestille billetten fra en anden zone end den, hun påbegyndte sin rejse i, hvorved hun potentielt fik mulighed for at rejse i flere andre zoner. Ankenævnet fastholdt kontrolafgiften |
19. juni 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbillet købt i forkert zone / for få zoner |
2022-0262
Klageren tastede ved en fejl startzonen på en 2-zoners mobilbillet som 3 i stedet for 2, som var den zone, hun rejste fra. Et flertal i ankenævnet fastholdt den kontrolafgift på 750 kr., klageren var blevet pålagt, da det beroede på hendes egen fejl, at hun godkendte en forkert startzone i bestillings-flowet, og da den fejlagtige indtastning gav klageren mulighed for at rejse i zone 4, hvilket hun ikke havde kunnet med en 2-zoners billet fra zone 2. Et mindretal fandt, at det var uproblematisk at lægge til grund, at der var tale om en tastefejl, da klageren skulle rejse til DR-Byen st. i zone 1, og derfor havde betalt den rette pris for det antal zoner, hun rejste i. |
14. juni 2023 | Movia | Trafikvirksomhed medhold (dissens) |
Mobilbillet købt i forkert zone / for få zoner |
2022-0211
Klageren tastede ved en fejl startzonen på mobilbilletten som 3 i stedet for 31, og blev pålagt en kontrolafgift på 750 kr., der blev fastholdt af et flertal i ankenævnet, da det beroede på klagerens egen fejl, at hun godkendte en forkert startzone i bestillingsflow'et, og grundet omgåelsesrisikoen. Et mindretal fandt, at det var uproblematisk at lægge til grund, at der var tale om en tastefejl, da klageren ikke havde kunnet nå fra zone 3 til zone 31 i det pågældende tidsrum, og ikke havde betalt for færre zoner, end hun rejste i. |
12. april 2023 | Movia | Trafikvirksomhed medhold (dissens) |
Mobilbillet købt i forkert zone / for få zoner |
2022-0170
Klageren købte mobilbillet fra en forkert påstigningszone og efter, at han var steget ombord på bussen. Ikke medhold |
8. februar 2023 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbillet købt i forkert zone / for få zoner |
2022-0066
Klageren manglede en zone på sin mobilbillet. Ikke medhold |
12. september 2022 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbillet købt i forkert zone / for få zoner |
2021-0004
Klageren købte en 2-zoners sms-billet med startzone 01, men påbegyndte sin rejse i zone 02. Da sms-billetter skal købes til den startzone, hvor man faktisk påbegynder rejsen, blev han ved kontrol i bussen pålagt en kontrolafgift. Ankenævnet udtalte, at kontrolafgiften i selve kontrolsituationen blev pålagt med rette, men ankenævnet fandt, at Movia skulle have frafaldet kontrolafgiften i sin efterfølgende behandling af sagen, da der i den konkrete situation ikke var nogen omgåelsesrisiko, og da billetten isoleret set var gyldig i den pågældende zone. KLAGEREN MEDHOLD |
15. september 2021 | Movia | Klager medhold |
Mobilbillet købt i forkert zone / for få zoner |
2019-0260
Genoptagelsessag. Ankenævnet genoptog sagen og et flertal fastholdt kontrolafgiften til alle 4 passagerer, idet der på 4 mobilbilletter på klagerens telefon var købt 2 zoner til dem hver, selv om rejsen foregik i 3 zoner. Et mindretal fandt på baggrund af regeluklarhed om forbuddet mod sammenlægning af zoner på upersonlige billetter, at kontrolafgiften skulle frafaldes for 2 af passagererne. Der afsiges kendelse efter stemmeflertallet. |
1. maj 2020 | Metro Service | Trafikvirksomhed medhold (dissens) |
Mobilbillet købt i forkert zone / for få zoner |
2019-0199
Klageren havde købt en sms-billet fra en forkert startzone, men gjorde gældende, at den var gyldig til det antal zoner, hun havde rejst på tidspunktet for kontrollen. Nævnet fastholdt kontrolafgiften, da billetten var udstedt fra zone 01 og ikke var gyldig til zone 04, hvor kontrollen foregik. |
11. december 2019 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbillet købt i forkert zone / for få zoner |
2019-0068
Kontrolafgift grundet manglende zone på mobilperiodekort. |
19. juni 2019 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbillet købt i forkert zone / for få zoner |
2017-0256
Kontrolafgift grundet en zone for lidt på mobilpendlerkort. Klageren anvendte DOT Mobilapplikation til finde ud af hvilke zoner hun skulle købe, men hun kom ved en fejl til at vælge en rute som vidste zone 02 og 03 og købte zoner herefter, men rejste en anden rute som krævede zone 01 og 02. |
18. juni 2018 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbillet købt i forkert zone / for få zoner |
2016-0290
Da rejsekortautomaten til optankning af rejsekort ikke virkede, købt hun istedet en mobilbillet. Billetten var dog købt med for få zoner. Rejsekortautomaten var ikke fejlbehæftet. Klageren ikke medhold. |
15. juni 2017 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbillet købt i forkert zone / for få zoner |
2013-0275
SMS-billet med startzone 01 ikke gyldig, idet billetten blev købt i zone 03 selvom klageren isoleret set havde gyldig billet til den zone, hvori han blev kontrolleret. |
25. april 2017 | DSB Fjern- og Regionaltog | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbillet købt i forkert zone / for få zoner |
2016-0158
Klageren skrev Holbæk st. som startzone, hvilket var forkert. |
6. december 2016 | Lokaltog A/S | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbillet købt i forkert zone / for få zoner |
2016-0075
Sms-billetten var købt til forkert startzone og klageren havde modtaget billetten efter påstigning. Klageren ikke medhold. |
7. november 2016 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbillet købt i forkert zone / for få zoner |
2015-0175
Klageren havde ved en fejl trykket på det forkerte antal zoner på sin mobiltelefon. Klager ikke medhold. |
15. december 2015 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbillet købt i forkert zone / for få zoner |
2015-0007
Klageren bestilte sin mobilbillet via applikationen 1415 Hovedstaden i bilen på vej fra Malmø til Ørestad st., hvorved hendes mobilbillet gjaldt fra zone 04 i 2 zoner. Hun blev derfor pålagt en kontrolafgift i zone 02. Klageren ikke medhold, men Metro skulle godtgøre klagegebyret. Dissens. |
23. juni 2015 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbillet købt i forkert zone / for få zoner |
2015-0025
Klagerens datter, som var fyldt 16 år, rejste på en mobilbillet til børn, manglede desuden 1 zone. |
23. juni 2015 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbillet købt i forkert zone / for få zoner |
2014-0286
Klager manglede 1 zone på sin SMS-billet. Troede ikke han skulle medregne den zone han befandt sig i. |
14. januar 2015 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbillet købt i forkert zone / for få zoner |
2014-0217
Et flertal i ankenævnet fandt ikke, at klageren havde løftet bevisbyrden for at være blevet fejlagtigt vejledt af en DSB-medarbejder. Dissens |
21. november 2014 | DSB S-tog | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbillet købt i forkert zone / for få zoner |
2013-0099
Klagerens søn viste ikke billet ved kontrollen. Billetten var købt fra forkert startzone. |
23. september 2013 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbillet købt i forkert zone / for få zoner |
2012-0202
SMS-billet købt til forkert startzone. |
3. december 2012 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbillet købt i forkert zone / for få zoner |
2012-0087
Klageren købt billetter efter udstedelse af kontrolafgiften og til for få zoner. |
18. september 2012 | DSB S-tog | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbillet købt i forkert zone / for få zoner |
2012-0128
Forkert startzone på billetten. Mulighed for omgåelse af reglerne om at betale for hele rejsen. |
18. september 2012 | DSB S-tog | Trafikvirksomheden medhold |