Mobilprodukter
Kategori | Nummer | Dato | Selskab | Resultat |
---|---|---|---|---|
Mobilbilletter skal være modtaget inden påstigning |
24-0223
Datteren havde ikke sørget for netværksforbindelse for at modtage billetten på telefonen, inden hun gik ned og tog en Metro. |
31. oktober 2024 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbilletter skal være modtaget inden påstigning |
24-0287
Billetten blev modtaget 54 sekunder efter bussens afgang |
31. oktober 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbilletter skal være modtaget inden påstigning |
24-0198
Klageren tog den forkerte bus, og swipede først køb af billetten oppe i bussen. |
31. oktober 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbillet købt i forkert zone / for få zoner |
24-0156
Klageren søgte i Rejseplanen på antal zoner for en rejse på Rejsekort, men skulle i stedet have søgt på enkeltbillet, da det var det, han benyttede som rejsehjemmel. Han manglede derfor en zone, fordi rejsen på Rejsekort kun krævede 2 zoner og ikke 3. |
31. oktober 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbilletter skal være modtaget inden påstigning |
24-0219
Klageren gjorde gældende, at han havde slukket for telefonens data, og derfor ikke kunne vise billetten til kontrolløren med det samme. Klageren havde ikke modtaget billetten inden bussens afgang, men Midttrafik oplyste et forkert tidspunkt i afgørelsen, hvorfor ankenævnet fandt, at de skulle godtgøre klagerens udgift til at klage til ankenævnet. |
31. oktober 2024 | Midttrafik | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbilletter skal være modtaget inden påstigning |
24-0264
Klageren gjorde gældende, at han først skulle hjælpe en veninde med Mobilepay, inden hun selv kunne købe sin mobilbillet |
31. oktober 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbilletter skal være modtaget inden påstigning |
24-0119
Klagerens påstand om tidpunktet for kontrolafgiften blev ikke lagt til grund. Nævnet fandt, at de elektroniske logs godtgjorde tidspunktet for kontrolafgiften. |
23. oktober 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbillet købt i forkert zone / for få zoner |
24-0166
Klageren købte en billet i DOT-appen under funktionen hurtigkøb, hvor det blev oplyst i købsflow’et, at appen ville benytte telefonens GPS for at udstede billetten fra telefonens position. Klagerens billet blev derfor udstedt med udgangspunkt i zone 54, hvor klageren befandt sig, selv om han skulle bruge billetten til at rejse med toget fra Albertslund st. i zone 43. |
23. oktober 2024 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbilletter skal være modtaget inden påstigning |
24-0062
Et flertal fandt ikke, at chaufføren havde givet klageren lov til at stige om bord, når billetten endnu ikke var modtaget på telefonen. |
23. oktober 2024 | Movia | Trafikvirksomhed medhold (dissens) |
Mobilbilletter skal være modtaget inden påstigning |
24-0170
Klageren sad i bussen og købte først mobilbillet efter kontrollørerne var steget ombord. Det var uden betydning, at bussen endnu ikke havde forladt stoppestedet, da mobilbilletter altid skal modtages på mobiltelefon, før man stiger ombord. Ankenævnet fastholdt den pålagte kontrolafgift. |
23. oktober 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbilletter skal være modtaget inden påstigning |
24-0189
Kontrolafgift for køb af mobilbillet ombord på bussen. Klageren sagde, at steg ombord på bussen ved Bispebjerg Hospital, men bussen ankom først til dette stoppested kl. 12:03 og kontrolafgiften blev udstedt kl. 11:52. Endvidere så kontrollørerne klageren stige ombord ved stoppestedet Borups Allé. Bussen afgik fra dette stoppested kl. 11:50:45 og klageren købte sin mobilbillet kl. 11:51:18. Ankenævnet fastholdt kontrolafgiften. |
23. oktober 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbilletter skal være modtaget inden påstigning |
24-0209
Kontrolafgift for køb af mobilbillet ombord på bussen fastholdt. |
23. oktober 2024 | Midttrafik | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbilletter skal være modtaget inden påstigning |
23-0199
Ankenævnet lagde til grund, at klageren var steget på bussen, før hun påbegyndte købet af sin mobilbillet, således som kontrolløren, der allerede befandt sig ombord, observerede. Ankenævnet fastholdt derfor kontrolafgiften. |
28. august 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbilletter skal være modtaget inden påstigning |
23-0279
Klageren kom løbende til bussen med en stor kuffert og købte i strid med rejsereglerne først sin mobilbillet ombord på bussen. Ankenævnet bemærkede, at der på det pågældende tidspunkt var 7 minutters drift for bussen og fastholdt kontrolafgiften. |
28. august 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbilletter skal være modtaget inden påstigning |
24-0057
Klageren så, at bussen holdt ved stoppestedet og løb for at nå den, hvorfor hun ikke fik købt en tillægsbillet til sit pendlerkort, inden hun steg ombord. Ankenævnet fastholdt kontrolafgiften, da mobilbilletter skal købes før ombordstigning, og den omstændighed, at klageren havde købt en tillægsbillet på udrejsen, kunne ikke ændre på, at kontrolafgiften var korrekt udstedt. |
28. august 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbilletter skal være modtaget inden påstigning |
24-0182
Ankenævnet fandt således som sagen forelå oplyst med de elektroniske logs, at klageren ikke som krævet i henhold til de Fælles landsdækkende rejseregler havde modtaget sin mobilbillet på mobiltelefonen, før han steg ombord på Metroen, og da klageren efter eget udsagn var ved at checke ind i appen, mens han var på vej ind i metroen, fastholdt ankenævnet kontrolafgiften for manglende rejsehjemmel. |
28. august 2024 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbilletter skal være modtaget inden påstigning |
24-0040
Klagerens søn var ikke steget ombord på bussen ved det, stoppested som hans mobilbillet var gyldig til, men inden, og ankenævnet fastholdt kontrolafgiften |
28. august 2024 | Midttrafik | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbilletter skal være modtaget inden påstigning |
24-0090
Mobilbilletkøbet blev ikke gennemført, og klageren modtog ikke nogen billet inden påstigning. Kontrolafgiften blev fastholdt. |
28. august 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbilletter skal være modtaget inden påstigning |
24-0106
Mobilbillet var ikke modtaget på telefonen inden påstigning. Ankeænvnet udtalte: "Selv om kunden rent faktisk kan forevise en billet på telefonen på selve kontroltidspunktet, er det ikke afgørende for vurderingen af, om billetten kan anses for at være modtaget på telefonen i rette tid i overensstemmelse med reglerne for mobilbilletter." |
28. august 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Mobiltelefon løbet tør for strøm/gået død |
24-0155
Klageren kunne grundet manglende strøm på sin telefon ikke forevise pendlerkortet i kontrolsituationen, og efter indsendelse af dokumentation for, at han havde et gyldigt pendlerkort på dette tidspunkt, nedskrev Metro Service efter reglerne i rejsereglerne pkt. 7.2.5. hans kontrolafgift til 125 kr. Da den manglende forevisning af pendlerkortet beroede på klagerens eget forhold, idet han ikke havde sikret sig tilstrækkeligt batteri på telefonen inden metrorejsen, blev den nedsatte kontrolafgift fastholdt. |
28. august 2024 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbilletter skal være modtaget inden påstigning |
24-0085
Klagerens datter og datterens veninde købte i strid med rejsereglerne mobilbilletter ombord på bussen. Ankenævnet fastholdt børnekontrolafgiften på 500 kr. og udtalte, at klagerens datters alder på 13 år var uden betydning for afgørelsen. |
28. august 2024 | Midttrafik | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbilletter skal være modtaget inden påstigning |
23-0320
Klageren gjorde gældende, at han var checket ind på sit Rejsekort og blot hjalp en anden kinesisk passager med at oversætte kontrollørens ord, og pludselig udstedte kontrolløren en kontrolafgift til klageren i stedet. Ankenævnet lagde vægt på, at kontrolløren, der befandt sig i bussen, havde set klageren sætte sig på et sæde og først derefter var begyndt at bestille en mobilbillet, hvilket var for sent. |
19. juni 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbilletter skal være modtaget inden påstigning |
24-0067
Klageren nåede ikke at købe mobilbillet, før han steg ombord på toget, som han troede afgik for tidligt. Imidlertid afgik det planmæssigt. Ankenævnet fastholdt kontrolafgiften for ikke at modtage mobilbilletten på telefonen før påstigning, men påIagde indklagede at godtgøre klagerens udgift til klagegebyret, da de ikke havde svaret klageren korrekt og fyldestgørende under deres 1. instans behandling af sagen. |
19. juni 2024 | Arriva Tog (nu GoCollective) | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbillet købt i forkert zone / for få zoner |
24-0055
Klageren kom ved en fejl til at bestille billetten fra en anden zone end den, hun påbegyndte sin rejse i, hvorved hun potentielt fik mulighed for at rejse i flere andre zoner. Ankenævnet fastholdt kontrolafgiften |
19. juni 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbilletter skal være modtaget inden påstigning |
24-0077
Data understøttede ikke klagerens forklaring om, hvornår hun havde modtaget billetten. |
19. juni 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |