Manglende Check ind
Kategori | Nummer | Dato | Selskab | Resultat |
---|---|---|---|---|
Check-ind af flere rejsende |
24-0353
Klageren og sønnen steg om bord på Metroen efter, at kun klageren var checket ind på sit Rejsekort på Amager Strand st. og uden anden form for rejsehjemmel til sønnen. De kørte forbi Femøren st. og steg af på Kastrup st., hvor stewarden befandt sig. Klageren oplyste, at hun ikke havde kunnet checke to personer ind på sit rejsekort ved stationen, da +standeren ikke virkerede. På baggrund af loggen fra +standeren på Amager Strand st. sammenholdt med, at der ikke er registreret nogen fejlrettelser på standeren, hvilket ifølge Metro Service logges, når det sker, kan ankenævnet ikke lægge til grund, at +knappen ikke virkede. |
20. februar 2025 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |
Fejl på Rejsekortstander |
24-0358
Klagerens søn skulle checkes med ind på en vens Rejsekort, men standeren duede ikke, og de blev mast videre ind i bussen af de andre passagerer. De kunne ikke komme op til chaufføren og få hans hjælp og satte sig ned, hvor de straks købte en mobilbillet hver. |
20. februar 2025 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Fejl på Rejsekortstander |
24-0372
Klageren havde ikke foretaget korrekt check ind, og efterfølgende købt mobilbillet efter kontrollørernes påstigning. Ankenævnet fandt, at kontrolafgiften blev pålagt med rette, og lagde til grund, at klageren ikke havde fulgt den korrekte procedure for check ind af flere rejsende på Rejsekort, der i buslinje 102A kun kan ske med hjælp fra chaufføren. Videre lagde ankenævnet til grund, at klageren i et tidsrum fra det forgæves forsøg på check ind kl. 20:42:37 til kl. 20:44:56 forholdt sig passiv uden at forsøge at skaffe sig anden rejsehjemmel. Først efter kontrollørernes påstigning på bussen, og efter bussens afgang fra stoppestedet, bestilte og modtog klagerens ven en mobilbillet. |
20. februar 2025 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Manglende Check ind |
24-0423
Klageren mente at være checket ind korrekt, men de elektroniske logs viste, at klagerens rejsekort ikke havde været checket ind og at klagerens rejsekort ikke havde været i kontakt med kortlæserne. Kontrolafgiften for manglende check ind blev derfor pålagt med rette. |
20. februar 2025 | DSB S-tog | Trafikvirksomheden medhold |
For lav saldo |
24-0442
Ifølge klageren steg hun og kæresten ombord på buslinje 5C i Kastrup Lufthavn. Forinden forsøgte de forgæves at købe mobilbilletter i DSB-appen, men kunne ikke få det til at virke. Derfor besluttede de at ville checke dem begge ind på klagerens Rejsekort. Men dette kunne de heller ikke få til at virke oppe i bussen, da saldo var for lav til at foretage check ind. Klageren gik derfor efter sin pung i tasken for at købe kontantbilletter oppe hos chaufføren, men der var mange rejsende med kufferter og klapvogne, som gjorde det umuligt for hende at nå frem, inden der kom en kontrollør. Klageren og kæresten befandt sig om bord på bussen i 11 minutter og 6 stop efter påstigning uden at skaffe sig rejsehjemmel på anden vis, hvorfor ankenævnet fandt, at kontrolafgifterne blev pålagt med rette. |
20. februar 2025 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Glemt at checke ind / Kunne ikke huske om der var checket ind |
24-0352
Klageren glemte at checke ind på Rejsekort ved påstigning i linje 5C. |
4. december 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Check-ind af flere rejsende |
24-0346
Klageren og hendes ægtefælle var på besøg i København og benyttede i den forbindelse Metroen. Klager vidste ikke, hvordan man checkede to rejsende ind, og derfor holdt hun Rejsekortet to gange hen til det blå punkt, og efter anden gang fik hun besked om, at kortet allerede var checket ind. Derefter steg de ombord på Metroen med kun én rejsende indchecket på rejsekortet, hvilket resulterede i en kontrolafgift. |
4. december 2024 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |
For lav saldo |
24-0299
Klager var turist i Danmark og havde ved ankomst købt et Rejsekort Anonymt i en automat. Klageren fik oplyst undervejs i købsflow’et og i handelsbetingelserne, at der kræves en saldo på minimum 70 kr. for at kunne checke ind på et Rejsekort Anonymt. På trods af at klageren ved check ud aftenen forinden havde fået advarselslyden og besked på standeren om lav saldo, tankede han ikke Rejsekortet op inden rejsen, hvor han fik pålagt en kontrolafgift. |
4. december 2024 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |
Fejl på Rejsekortstander |
24-0294
Klageren konstaterede ved påstigning, at rejsekortstanderne ikke var i funktion, idet der stod ”ude af drift”, men efter bussen forlod det stoppested, hvor klageren steg ombord, og inden den ankom til det næste stoppested, var der 4 andre passagerer, der havde checket ind på forskellige standere. Ankenævnet fandt, at ansvaret for den manglende rejsehjemmel ikke var overgået fra klageren til Movia, både som følge af klagerens undladelse af at forhøre sig hos chaufføren, men også som følge af, at han havde forholdt sig passiv i de ca. 6 minutter, indtil kontrollørerne steg ombord, og hvor samtlige standere havde været i drift i flere minutter. |
4. december 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Manglende Check ind |
24-0247
Klageren på 90 år havde et Rejsekort, som hun ville benytte, da hun skulle med bussen for at komme til en undersøgelse på Odense Universitets Hospital (OUH). Undervejs blev hun pålagt en kontrolafgift på 1.000 kr. for ikke at være checket ind. Klageren fastholdt, at hun havde checket ind ved påstigning. Fynbus kunne ikke forklare, hvordan deres kontrollør kunne vide, at klageren ikke var checket ind, inden han efter det oplyste, checkede hendes kort ind. Ankenævnet kunne ikke ud fra de elektroniske logs gå ud fra, at kontrolløren påbegyndte kontrollen med at sætte et kontrolmærke på Rejsekortet, som det ellers er kutyme, når en kontrollør skal undersøge, om passageren har gyldig rejsehjemmel. Kontrolmærket blev først sat kl. 09:32:00, efter at kortet blev checket ind kl. 09:30:59. |
4. december 2024 | FynBus | Klager medhold |
Manglende Check ind |
24-0154
Klageren lagde ikke mærke til om Rejsekortet blev checket ind |
31. oktober 2024 | Midttrafik | Trafikvirksomheden medhold |
Fejl på Rejsekortstander |
24-0197
Den ene stander, som klageren prøvede at checke ind på, var ude af funktion. Klageren skulle checke ind og steg på bussen ved det samme stop, som 4 andre passagerer, der checkede ind oppe ved fordøren på den stander, der var i funktion. Der var desuden 2 andre passagerer, der checkede ind ved det efterfølgende stop, inden kontrollørerne steg om bord 7 stop og 17 minutter efter klagerens påstigning. |
31. oktober 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
For lav saldo |
24-0160
Klageren ville checke sin rejsekortsaldo oppe i bussen, men det tog noget tid at få hans Rejsekort ud af pungen, og da han konstaterede for lav saldo til checke ind, begyndte han at google, hvordan man køber mobilbilletter. Dette nåede han ikke, inden han blev pålagt en kontrolafgift. |
31. oktober 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Check-ind af flere rejsende |
24-0131
Ved kontrol i bussen blev der udstedt en hundekontrolafgift på 500 kr. til klageren, fordi han ikke havde checket den medbragte hund med ind på sit Rejsekort, men ifølge klageren var han blevet vinket ind i bussen af chaufføren, selv om han havde sagt, at kun han selv var checket ind på Rejsekortet. Et flertal i ankenævnet fastholdt kontrolafgiften og udtalte, at klageren efter deres opfattelse ikke havde anmodet tydeligt om at få hunden checket med ind på det Rejsekort, som han fremviste, og at klageren ved påstigningen foretog skifte check ind for sig selv, samt at han vidste såvel ved påstigning, som da han gik videre ind i bussen, at han ikke havde gyldig rejsehjemmel til hunden. Et mindretal fandt at Movia skulle frafalde kontrolafgiften og bemærkede, at man i Movias busser (med undtagelse af enkelte buslinjer) kun kan checke flere rejsende ind ved buschaufførens mellemkomst. Disse medlemmer lagde vægt på, at Movia, selv om klageren havde henvendt sig allerede dagen efter kontrollen, først modtog svar på høringen fra chaufføren14 dage efter det passerede, hvor chaufføren udtalte, at han ikke kendte noget til sagen. På denne baggrund fandt mindretallet ikke at kunne afvises klagerens forklaring og lagde til grund, som oplyst af klageren, at han var i kontakt med chaufføren, idet han holdt Rejsekortet op og sagde, at det kun var ham selv, som var checket ind, hvilket disse medlemmers opfattelse måtte forstås som en anmodning til chaufføren om at få hjælp til at få hunden checket med ind på Rejsekortet. Der blev truffet afgørelse efter stemmeflertallet. DISSENS |
23. oktober 2024 | Movia | Trafikvirksomhed medhold (dissens) |
Ikke registreret i Back Office / manglende check ind |
24-0241
Kontrolafgift for ikke at være checket ind blev fastholdt. |
23. oktober 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Check-ind af flere rejsende |
24-0275
Klageren og hendes veninde fik på en rejse fra Dragør til Københavns Lufthavn hjælp af buschaufføren til at checke dem begge ind på venindens Rejsekort. I lufthavnen skiftede veninderne til Metroen efter at have foretaget skifte-check-ind, men ved kontrol ombord på Metroen viste det sig, at kun én person var checket ind på venindens Rejsekort. Klageren blev derfor pålagt en kontrolafgift på 750 kr. for at rejse uden gyldig rejsehjemmel. Ankenævnet fandt, at det havde påhvilet Movias buschauffør at gøre det helt klart for klageren og hendes veninde, at det check-ind-ekstra, som de havde anmodet om, ikke var blevet gennemført, og ankenævnet fandt ikke at kunne afvise klagerens forklaring om, at chaufføren signalerede, at ind-checkningen havde været ”succesfuld”. Metro Service skulle derfor frafalde kontrolafgiften mod klagerens betaling af rejsens pris og skulle endvidere betale sagsomkostninger på 10.000 kr. for ankenævnets behandling af sagen. |
23. oktober 2024 | Metro Service | Klager medhold |
Manglende Check ind |
24-0008
Midttrafik havde pr. kulance nedsat kontrolafgiften til klagerens søn, der ikke havde checket ind på et Rejsekort Pendler Kombi. Et flertal i ankenævnet udtalte: "Klagerens søn har overtrådt en klar regel om, at man skal checke ind og -ud på Rejsekort Pendler Kombi, der kan benyttes til rejser uden for de forudbetalte grundzoner. Vi finder, at Midttrafik ved at nedsætte kontrolafgiften til 125 kr., selv om Midttrafik i henhold til de Fælles landsdækkende rejseregler ikke var forpligtet hertil, har udvist et passende hensyn i den givne situation. Når der ikke checkes ind – og ud på et Rejsekort Pendler Kombi, kan Midttrafik ikke kontrollere, om der rejses uden for de forudbetalte zoner. Vi har forståelse for, at det var en uheldig situation, som klagerens søn befandt sig i, men vi finder det uhensigtsmæssigt, hvis en passager, der overtræder en klar regel om at checke ind og -ud på Rejsekort Pendler Kombi, der kan benyttes til rejser uden for zonerne, kan få annulleret en kon-trolafgift helt. Den omstændighed, at klagerens søn blev kontrolleret inden for sit pendlerområde, ændrer ikke herpå. Herefter finder vi, at Midttrafik er berettiget til at opretholde kravet om betaling af 125 kr." |
28. august 2024 | Midttrafik | Trafikvirksomhed medhold (dissens) |
For lav saldo |
24-0100
Klagerens datter var ikke checket ind ved kontrollen. Ankenævnet udtalte: "Således som sagen foreligger oplyst med de elektroniske logs, lægger ankenævnet til grund, at saldoen på klagerens datters Rejsekort ved check ud på Holme-Olstrup st. den 15. februar 2024 kl. 18:45 kom ned på minus 50,90 kr. Her har hun fra kortlæseren fået advarselslyden og teksten om Lav Saldo. På trods af dette blev der ikke tanket op på Rejsekortet, inden datteren rejste på ny den 21. fe-bruar 2024 med buslinje 601A, hvor der var kontrol af hendes rejsehjemmel. Ifølge kontrollørens indtastning på den elektroniske kontrolafgift, blev der ikke forevist nogen rej-sehjemmel, og datteren gjorde ikke gældende, at have spurgt chaufføren, idet kontrolløren har krydset ”nej” i dette felt på kontrolafgiften. Der er ingen data, der viser, at Rejsekortet var i kontakt med bussens check ind-stander, ligesom der ikke er sat noget kontrolmærke på Rejsekortet i forbindelse med kontrollen. Som følge af det anførte lægger ankenævnet til grund, at Rejsekortet ikke blev forsøgt checket ind, og at datteren ikke fik lov af chaufføren til at rejse med bussen trods manglende check ind. Ankenævnet bemærker, at selv om et Rejsekort ikke kan checkes ind grundet for lav saldo, kan passageren ikke uden at risikere en kontrolafgift rejse med bussen uden på anden vis at skaffe sig gyldig rejsehjemmel." |
28. august 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
For lav saldo |
24-0127
Klageren gjorde gældende, at hun skulle spænde sin cykel fast inden hun kunne checke ind, og at hun ikke forstod, hvorfor der var for lav saldo, når telefonskærmen viste noget andet. Ankenævnet udtalte: "Det fremgår af klagerens rejsekorthistorik, at hun rejste fra Roskilde st. til Jagtvej den 20. februar 2024, hvor hun checkede ud i buslinje 18 kl. 13:40. Her kom rejsekortsaldoen ned på 16,88 kr., hvilket er under de 25 kr., der kræves i forudbetaling for check ind på Rejsekort Personligt. Når dette sker, giver kortlæseren en advarselslyd samt besked på displayet om ”Lav saldo”. Uagtet at klageren fik denne oplysning, tankede hun ikke sit Rejsekort op, inden hun på ny rejste den 22. februar 2024. Dette var baggrunden for, at hun ikke kunne checke kortet ind. Det fremgår af rejsekortoversigten, at klagerens saldo helt tilbage til den 12. oktober måned 2023 efter rejse nummer 153 var på 331,18 kr. Efter dette har klageren rejst 35 gange, hvor hun løbende har tanket forskellige beløb op fx 200 kr. og 100 kr. Senest den 9. februar 2024 tankede hun 100 kr. op på Herlev st. i en rejsekortauto-mat, hvorved saldoen kom op på 126,88 kr. Derpå foretog hun tre rejser henholdsvis den 18., 19. og 20. februar 2024, der kostede 16, 52 og 41 kr. På den baggrund er det ankenævnets opfattelse, at klageren ikke var berettiget til at antage den 22. februar 2024, at hun havde tilstrækkelig saldo til forudbetalingen på 25 kr. ved check ind og slet ikke, at saldoen androg 331,78 kr. Den viste saldooversigt på telefonskærmen relaterer sig tilbage til oktober måned 2023, og det fremgår da også af screendumpet, at appen ikke havde været opdateret siden den 13. oktober 2023. Appen er efterfølgende blevet lukket den 7. november 2023. Den omstændighed, at appen på klagerens telefonskærm den 22. februar 2024 viste et saldobe-løb, der relaterede sig tilbage til oktober 2023, er ikke en omstændighed, der gør, at Movia der-med bærer ansvaret for, at klageren ikke havde tanket op på sit Rejsekort efter at have fået lyden og teksten for for lav saldo ved check ud den 20. februar 2024." Da klageren derudover ikke straks søgte at købe billet på anden vis, blev kontrolafgiften pålagt med rette. |
28. august 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Manglende aktivering af ny periode på rejsekort pendler |
24-0179
Klagerens datter glemte at checke ind, da hun kom løbende efter bussen. |
28. august 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
For lav saldo |
23-0278
Ved kontrollen i bussen var klageren ikke checket ind på sit Rejsekort Anonymt, fordi saldoen på Rejsekortet var under minimumsbeløbet på 70 kr. Den omstændighed, at hun havde brækket sin fod, kunne ikke ændre på, at kontrolafgiften var korrekt udstedt, da klageren selv bar ansvaret for at have gyldig rejsehjemmel til sin rejse. |
19. juni 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Check-ind af flere rejsende |
23-0351
Klageren havde ikke fuldført check ind af flere rejsende på den korrekte måde, således som standeren vejleder om |
17. april 2024 | Arriva Tog (nu GoCollective) | Trafikvirksomheden medhold |
Ikke registreret i Back Office / manglende check ind |
23-0360
Klageren sagde, at han havde hørt lyden for korrekt check ind. Dette blev ikke lagt til grund. |
17. april 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Check-ind af flere rejsende |
23-0381
Klageren havde ikke checket ind for flere rejsende. Ingen fejl på standeren. |
17. april 2024 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |
For lav saldo |
23-0338
Rejsekort kunne ikke checkes ind grundet for lav saldo, og klageren havde ikke tanket op efter at have fået besked om dette ved det foregående check ud. |
17. april 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |