Rejsekort
Kategori | Nummer | Dato | Selskab | Resultat |
---|---|---|---|---|
Manglende straks-check-ind |
24-0206
Klageren checkede ikke ind, da han steg ombord på bussen, men satte sig på et sæde og rejste sig først for at checke ind, da kontrolløren henvendte sig for at se rejsehjemmel. Ankenævnet fastholdt kontrolafgiften for manglende straks check ind og udtalte, at det ikke kunne føre til et andet resultat, at klageren lider af ADHD, og at hans medicin eventuelt ikke virkede endnu, da han steg på bussen. |
28. august 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Manglende Check ind |
24-0008
Midttrafik havde pr. kulance nedsat kontrolafgiften til klagerens søn, der ikke havde checket ind på et Rejsekort Pendler Kombi. Et flertal i ankenævnet udtalte: "Klagerens søn har overtrådt en klar regel om, at man skal checke ind og -ud på Rejsekort Pendler Kombi, der kan benyttes til rejser uden for de forudbetalte grundzoner. Vi finder, at Midttrafik ved at nedsætte kontrolafgiften til 125 kr., selv om Midttrafik i henhold til de Fælles landsdækkende rejseregler ikke var forpligtet hertil, har udvist et passende hensyn i den givne situation. Når der ikke checkes ind – og ud på et Rejsekort Pendler Kombi, kan Midttrafik ikke kontrollere, om der rejses uden for de forudbetalte zoner. Vi har forståelse for, at det var en uheldig situation, som klagerens søn befandt sig i, men vi finder det uhensigtsmæssigt, hvis en passager, der overtræder en klar regel om at checke ind og -ud på Rejsekort Pendler Kombi, der kan benyttes til rejser uden for zonerne, kan få annulleret en kon-trolafgift helt. Den omstændighed, at klagerens søn blev kontrolleret inden for sit pendlerområde, ændrer ikke herpå. Herefter finder vi, at Midttrafik er berettiget til at opretholde kravet om betaling af 125 kr." |
28. august 2024 | Midttrafik | Trafikvirksomhed medhold (dissens) |
Manglende straks-check-ind |
24-0095
Klageren checkede ikke ind efter påstigning. Ankenævnet udtalte: "Bussen forlod stoppestedet kl. 14:40:09, og ankenævnet kan ikke afvise, at det under andre omstændigheder vil være tilstrækkeligt, at kunden venter 3 sekunder med at checke ind, men i den konkrete sag, hvor kontrollørens iagttog klageren passere standeren til check ind uden selv at checke ind eller blive checket med ind på venindens Rejsekort og gå forbi chaufføren uden at have billetteret på anden vis, hvorefter kontrolløren rejste sig og så klageren forsøge at løbe ud af bussen, sammenholdt med at klageren har ikke indsendt det pendlerkort, hun selv har omtalt, lægger ankenævnet til grund, at Movia var berettiget til at pålægge en kontrolafgift til klageren for ikke at have gyldig rejsehjemmel. Ankenævnet har ikke fundet belæg for at lægge klagerens forklaring til grund om det passerede." |
28. august 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
For lav saldo |
24-0100
Klagerens datter var ikke checket ind ved kontrollen. Ankenævnet udtalte: "Således som sagen foreligger oplyst med de elektroniske logs, lægger ankenævnet til grund, at saldoen på klagerens datters Rejsekort ved check ud på Holme-Olstrup st. den 15. februar 2024 kl. 18:45 kom ned på minus 50,90 kr. Her har hun fra kortlæseren fået advarselslyden og teksten om Lav Saldo. På trods af dette blev der ikke tanket op på Rejsekortet, inden datteren rejste på ny den 21. fe-bruar 2024 med buslinje 601A, hvor der var kontrol af hendes rejsehjemmel. Ifølge kontrollørens indtastning på den elektroniske kontrolafgift, blev der ikke forevist nogen rej-sehjemmel, og datteren gjorde ikke gældende, at have spurgt chaufføren, idet kontrolløren har krydset ”nej” i dette felt på kontrolafgiften. Der er ingen data, der viser, at Rejsekortet var i kontakt med bussens check ind-stander, ligesom der ikke er sat noget kontrolmærke på Rejsekortet i forbindelse med kontrollen. Som følge af det anførte lægger ankenævnet til grund, at Rejsekortet ikke blev forsøgt checket ind, og at datteren ikke fik lov af chaufføren til at rejse med bussen trods manglende check ind. Ankenævnet bemærker, at selv om et Rejsekort ikke kan checkes ind grundet for lav saldo, kan passageren ikke uden at risikere en kontrolafgift rejse med bussen uden på anden vis at skaffe sig gyldig rejsehjemmel." |
28. august 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
For lav saldo |
24-0127
Klageren gjorde gældende, at hun skulle spænde sin cykel fast inden hun kunne checke ind, og at hun ikke forstod, hvorfor der var for lav saldo, når telefonskærmen viste noget andet. Ankenævnet udtalte: "Det fremgår af klagerens rejsekorthistorik, at hun rejste fra Roskilde st. til Jagtvej den 20. februar 2024, hvor hun checkede ud i buslinje 18 kl. 13:40. Her kom rejsekortsaldoen ned på 16,88 kr., hvilket er under de 25 kr., der kræves i forudbetaling for check ind på Rejsekort Personligt. Når dette sker, giver kortlæseren en advarselslyd samt besked på displayet om ”Lav saldo”. Uagtet at klageren fik denne oplysning, tankede hun ikke sit Rejsekort op, inden hun på ny rejste den 22. februar 2024. Dette var baggrunden for, at hun ikke kunne checke kortet ind. Det fremgår af rejsekortoversigten, at klagerens saldo helt tilbage til den 12. oktober måned 2023 efter rejse nummer 153 var på 331,18 kr. Efter dette har klageren rejst 35 gange, hvor hun løbende har tanket forskellige beløb op fx 200 kr. og 100 kr. Senest den 9. februar 2024 tankede hun 100 kr. op på Herlev st. i en rejsekortauto-mat, hvorved saldoen kom op på 126,88 kr. Derpå foretog hun tre rejser henholdsvis den 18., 19. og 20. februar 2024, der kostede 16, 52 og 41 kr. På den baggrund er det ankenævnets opfattelse, at klageren ikke var berettiget til at antage den 22. februar 2024, at hun havde tilstrækkelig saldo til forudbetalingen på 25 kr. ved check ind og slet ikke, at saldoen androg 331,78 kr. Den viste saldooversigt på telefonskærmen relaterer sig tilbage til oktober måned 2023, og det fremgår da også af screendumpet, at appen ikke havde været opdateret siden den 13. oktober 2023. Appen er efterfølgende blevet lukket den 7. november 2023. Den omstændighed, at appen på klagerens telefonskærm den 22. februar 2024 viste et saldobe-løb, der relaterede sig tilbage til oktober 2023, er ikke en omstændighed, der gør, at Movia der-med bærer ansvaret for, at klageren ikke havde tanket op på sit Rejsekort efter at have fået lyden og teksten for for lav saldo ved check ud den 20. februar 2024." Da klageren derudover ikke straks søgte at købe billet på anden vis, blev kontrolafgiften pålagt med rette. |
28. august 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Manglende straks-check-ind |
24-0132
Klageren checkede ikke ind efter påstigning og hans oplysning om hvilket stoppested samt, at der var mange, der skulle checke ind før ham, kunne ikke lægges til grund på basis af sagens elektroniske logs. |
28. august 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Manglende straks-check-ind |
24-0139
Klageren havde forstuvet en fod og satte sig ned uden først at checke ind. Et flertal i ankenævnet fastholdt kontrolafgiften og udtalte:"Da klageren havde sat sig uden først at checke ind, og da ankenævnet finder, at hendes gangbe-svær ikke var en tilstrækkelig tungtvejende grund til at undlade at checke ind i forbindelse med påstigningen, blev kontrolafgiften for manglende straks check ind pålagt med rette. Ankenævnet har tidligere statueret, at uden unødigt ophold må anses for ved den først givne lejlighed, hvor passageren med sit Rejsekort passerer en stander til check ind. Klageren vidste, at hun havde udfordringer med sin fod, og hun burde have ventet med at tage den næste bus i en situation, hvor hun ikke kunne nå at få sit Rejsekort klar i hånden inden påstigning, så hun kunne checke ind, når hun passede standeren." |
28. august 2024 | Movia | Trafikvirksomhed medhold (dissens) |
Manglende straks-check-ind |
24-0167
Klageren var ikke checket ind straks efter påstigning. Ankenævnet udtalte: "Klageren har gjort gældende, at han steg ombord på bussen via midterdøren, men undlod at checke ind dér, fordi han ville give plads til de mange andre påstigende passagerer, og søgte fremad i bussen mod chaufføren og standeren til check ind forrest i bussen. Ankenævnet finder ikke tilstrækkeligt grundlag for at lægge denne forklaring til grund, og under alle omstændigheder var klagerens manglende check ind ved den første stander, som han passe-rede, ikke i overensstemmelse med de Fælles landsdækkende rejseregler, hvorefter et Rejsekort skal checkes ind straks efter påstigning og uden unødigt ophold, hvilket, ankenævnet tidligere har udtalt, er ved den første stander, man passerer. Ankenævnet finder videre, at data ikke underbygger klagerens forklaring i tilstrækkeligt omfang, idet bussen var 1/3 fuld, og der kun var 4 øvrige passagerer, der checkede ind fordelt på 4 stan-dere på det stoppested, hvor klageren gør gældende at være steget på bussen. Hertil kommer kontrollørens notat på kontrolafgiften om, hvad chaufføren havde oplyst om, at klageren havde befundet sig i bussen længe. Endelig finder ankenævnet ikke grundlag for at fastslå, at det beroede på Movias forhold, at klage-ren ikke fik udleveret en kontrolafgift ombord på bussen, hvilket underbygges dels af kontrollørens notat, og af klagerens manglende check ud efter kontrollen, men check ud i en senere buslinje 5C. Herefter finder ankenævnet, at kontrolafgiften til klageren blev pålagt med rette, og at der ikke har foreligget sådanne særlige omstændigheder, at Movia skal frafalde kontrolafgiften. Ankenævnet anbefaler Movia at lave en systemopdatering, så de præcise og korrekte årsager for kontrolafgifters udstedelse kan indtastes af kontrollørerne. I den konkrete sag præciserede og be-grundede Movia årsagen til kontrolafgiften i svaret til klageren. Lovgiver har ikke i forarbejderne til lov om trafikselskaber gjort nogen bemærkninger om, at en kontrolafgift udløser et krav på tilbagebetaling af passagerens billet, hvorfor ankenævnet ikke har funder grundlag for at statuere dette. Klageren kan derfor heller ikke få medhold i sit krav herom." |
28. august 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Manglende aktivering af ny periode på rejsekort pendler |
24-0179
Klagerens datter glemte at checke ind, da hun kom løbende efter bussen. |
28. august 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Manglende straks-check-ind |
23-0289
Ankenævnet kunne ikke lægge klagerens forklaring til grund om, at hun checkede ”direkte ind” med sit Rejsekort, da hun gik ind i bussen, og fastholdt kontrolafgiften for manglende straks check ind. Ankenævnet lagde vægt på, at de tekniske logs i sagen underbyggede kontrollørens forklaring, hvorefter klageren steg ombord og gik ind i bussen og derefter gik tilbage til chaufføren for at checke ind, da hun fik øje på kontrolløren. |
19. juni 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Manglende straks-check-ind |
24-0022
På baggrund af de elektroniske logs i sagen fastholdt ankenævnet kontrolafgiften for manglende straks check og udtalte, at Rejsereglernes krav om, at check ind i busser skal ske uden unødigt ophold straks efter påstigning, og inden passageren finder sin plads, indebærer, at passageren må have sit Rejsekort klar inden påstigning, så der kan checkes ind ved førstgivne lejlighed, som er, når kortlæseren passeres ved indstigningen, medmindre helt særlige omstændigheder gør sig gældende. I den konkrete sag blev der checket ind 32 sekunder efter bussens afgang fra stoppestedet, hvilket ikke kunne betragtes som foretaget straks efter påstigning, og sønnen havde derfor i relation til de Fælles landsdækkende rejseregler ikke gyldig rejsehjemmel fra rejsens start. Det var i denne henseende uden betydning, at sønnen rent faktisk kunne forevise et indchecket Rejsekort til kontrollørerne ved den efterfølgende kontrol, da det pågældende check ind var foretaget for sent og i strid med forskrifterne i de Fælles landsdækkende rejseregler. |
19. juni 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
For lav saldo |
23-0278
Ved kontrollen i bussen var klageren ikke checket ind på sit Rejsekort Anonymt, fordi saldoen på Rejsekortet var under minimumsbeløbet på 70 kr. Den omstændighed, at hun havde brækket sin fod, kunne ikke ændre på, at kontrolafgiften var korrekt udstedt, da klageren selv bar ansvaret for at have gyldig rejsehjemmel til sin rejse. |
19. juni 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Beløb overført til rejsekortkontoen men ikke trukket fra den tilknyttede bankkonto |
24-0016
Det var berettiget at overdrage en ubetalt opkrævning på 300 kr. til inkasso. Beløbet vedrørte en optankning til klagerens Rejsekort, som ikke havde kunnet trækkes på det tilknyttede betalingskort, og klageren havde foretaget rejser for beløbet. Ankenævnet havde ikke kompetence til at tage stilling til inkassofirmaets opkrævning af rykkergebyrer, inkassoomkostninger og renter. |
19. juni 2024 | DSB Fjern- og Regionaltog | Trafikvirksomheden medhold |
Manglende straks-check-ind |
23-0266
Klageren sagde, at hun gik forbi rejsekortstanderne til check ind for at gøre plads til andre påstigende passagerer, men ankenævnet statuerede, at hun skulle have checket ind ved fordøren, og at der i øvrigt kun var 13 passagerer i alt i bussen, herunder tre , der checkede ind ved fordøren. Kontrolafgiften for manglende straks-check ind blev fastholdt. |
19. juni 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Manglende straks-check-ind |
23-0316
Klageren gjorde gældende, at han og hans gravide ægtefælle steg ombord på den slukkede bus ved endestationen, samt at han først skulle hjælpe hende og deres bagage på plads, inden han gik op for at vise ægtefællens pendlerkort til chaufføren og selv checke ind. Oppe ved chaufføren ledte han efter sit Rejsekort i sin pung, men kom i tanke om, at det var i hans taske nede ved sædet. Han hentede Rejsekortet og checkede ind, da kontrolløren kom og sagde, han skulle have en kontrolafgift. Efter at have set de elektroniske logs fastholdt ankenævnet kontrolafgiften, da klageren checket ind 50 sekunder efter kontrollørernes check ind, og da chaufføren observerede klageren siddende i bussen, hvorefter han rejste sig, da han fik øje på, at kontrollørerne nærmede sig bussen. |
19. juni 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Rejst på andens personlige rejsekort |
23-0382
Klageren, der er flygtning fra Ukraine, gjorde gældende, at hun tog fejl af sit eget Rejsekort og datterens Rejsekort Skolekort, fordi hun har hukommelsesproblemer som følgevirkning af krigen i Ukraine. Skolekort er Orange og Rejsekort Personligt er blåt. |
19. juni 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Fejl på rejsekortstanderen? |
24-0031
Rejsekortstanderen nede på perronen opdaterede i 57 sekunder. Når dette sker, står der "ude af drift" og "vent venligst", men klageren havde ikke tid til at finde en anden stander oppe på parterre, da hun skulle i lufthavnen og nå et fly. Ankenævnet fastholdt kontrolafgiften, da hun burde have planlagt rejsen med mere tid til uforudsete hændelser, men anbefalede at parterne bag rejsekortsystemet ændrer teksten på standeren, så der i stedet oplyses, at standeren opdaterer og ikke er ude af drift. |
19. juni 2024 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |
Manglende straks-check-ind |
24-0039
Klageren ventede med at checke ind på sit Rejsekort Kombi til han var i en zone, der var på pendlerområdet, hvorved han ville kunne undgå at betale for rejse uden for sit pendlerområde. Ankenævnet fastholdt kontrolafgiften for manglende straks check ind. |
19. juni 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Manglende straks-check-ind |
24-0037
Klageren gjorde gældende, at han bar på 4 store indkøbsposer, som han skulle sætte fra sig, før han kunne checke ind, men kontrolløren så ham sætte sine 2 poser uden at gå mod check ind-standeren. |
19. juni 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Manglende straks-check-ind |
24-0020
Klageren gjorde gældende, at hun ingen intentioner havde om at rejse uden billet, men på grund af en brækket hånd, måtte hun sætte to tasker fra sig på et sæde, før hun kunne checke ind. Kontrollørerne så klageren sætte sig og først rejste sig for at checke ind, da de bad hende om at vise rejsehjemmel |
19. juni 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Manglende straks-check-ind |
23-0221
Klageren havde et Pendler20, der skal swipes i appen inden hver påstigning, men klageren swipede først efter, at bussen havde forladt stoppestedet |
17. april 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Manglende straks-check-ind |
23-0302
Klagerens gravide datter ville finde sig et sæde først, inden hun checkede ind, men ved kontrollen flere minutter senere var der ikke noget check ind på Rejsekortet, og check ind skal ske, inden kunden sætter sig. |
17. april 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Check-ind af flere rejsende |
23-0351
Klageren havde ikke fuldført check ind af flere rejsende på den korrekte måde, således som standeren vejleder om |
17. april 2024 | Arriva Tog (nu GoCollective) | Trafikvirksomheden medhold |
Ikke registreret i Back Office / manglende check ind |
23-0360
Klageren sagde, at han havde hørt lyden for korrekt check ind. Dette blev ikke lagt til grund. |
17. april 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Check-ind af flere rejsende |
23-0381
Klageren havde ikke checket ind for flere rejsende. Ingen fejl på standeren. |
17. april 2024 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |