Kunne ikke finde billet / opgav at lede
Kategori | Nummer | Dato | Selskab | Resultat |
---|---|---|---|---|
Kunne ikke finde billet / opgav at lede |
24-0124
Klageren skulle med Metroen fra Københavns Lufthavn, hvor han købte en kontantbillet i en billetautomat. Han lagde billetten i en yderlomme på sin kuffert, og da der ved ankomsten til Christianshavns st. var kontrol, kunne han ikke finde billetten, fordi den havde forputtet sig blandt nogle arbejdsdokumenter. Et flertal i ankenævnet fandt, at klageren ikke kunne fritages for kontrolafgiften. Flertallet udtalte, at da klageren fik mindst halvandet minut til at lede efter sin billet og herefter fortsat ikke kunne fremvise den for stewarden, blev kontrolafgiften for manglende forevisning af gyldig rejsehjemmel pålagt klageren med rette. Disse medlemmer lagde vægt på, at ansvaret for at kunne forevise en gyldig billet på forlangende påhvilede klageren selv, samt at den omstændighed, at klageren efterfølgende indsendte en kopi af en upersonlig billet, ikke kunne føre til et andet resultat, da billetten kun var gyldig for ihændehaveren på billetteringstidspunktet, hvorfor efterfølgende visning ikke kunne accepteres, uanset at billettens købstidspunkt i lufthavnen stemte tidsmæssigt overens med det tidspunkt, hvor klageren ifølge det oplyste befandt sig i lufthavnen. Et mindretal fandt, at Metro Service skulle frafalde kontrolafgiften og udtalte, at klageren skulle have været levnet mere tid til at lede efter sin billet, samt at det ikke kunne afvises, at stewarden, uanset at han ikke gav klageren et egentligt tilsagn om frafald af kontrolafgiften ved efterfølgende indsendelse af billetten, kommunikerede således, at klageren med rette kunne få denne opfattelse, og at klageren på denne baggrund opgav at lede yderligere efter sin billet i tidsrummet herefter, hvor kontrolafgiftens udstedelse pågik, og hvor han også skulle fremfinde ID på stewardens anmodning. Der blev truffet afgørelse efter stemmeflertallet. DISSENS |
23. oktober 2024 | Metro Service | Trafikvirksomhed medhold (dissens) |
Kunne ikke finde billet / opgav at lede |
2018-0121
Afslag på anmodning om aktindsigt (meroffentlighed) samt kontrolafgift på 750 kr. for manglende forevisning af rejsekort anonymt i kontrolsituationen. Klager kunne ikke finde sit rejsekort. Ankenævnet fandt, at Metroselskabet var berettiget til at fastholde kontrolafgiften på 750 kr., da klager ikke kunne forevise nogen gyldig rejsehjemmel. Afslag på aktindsigt fandtes endvidere berettiget, da Metro Service A/S som et privatretligt selskab ikke kan anses for direkte omfattet af forvaltningslovens regler, hvorfor reglerne om aktindsigt ikke fandt anvendelse. |
31. oktober 2018 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |
Kunne ikke finde billet / opgav at lede |
2017-0306
Klageren foreviste ikke nogen billet i kontrollen., da han ikke kunne finde den. Upersonlig billet indsendt efterfølgende. |
20. april 2018 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |
Kunne ikke finde billet / opgav at lede |
2017-0003
Kontrolafgift på 750 kr. grundet manglende forevisning af billet, som klageren ikke kunne finde ved kontrollen. Efterfølgende indsendelse af bankudskrift fra køb i billetautomat. |
19. september 2017 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |
Kunne ikke finde billet / opgav at lede |
2016-0076
Kunne ikke finde sin billet. |
13. september 2016 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |
Kunne ikke finde billet / opgav at lede |
2012-0054
Kunne ikke finde sit klippekort. Afgørelse |
25. juni 2012 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |
Kunne ikke finde billet / opgav at lede |
2010-0186
Kunne ikke finde klippekort. Afgørelse |
3. december 2010 | DSB S-tog | Trafikvirksomheden medhold |
Kunne ikke finde billet / opgav at lede |
2010-0102
Kunne ikke finde klippekort. |
2. september 2010 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |
Kunne ikke finde billet / opgav at lede |
2010-0051
Klippekort lå i tasken, periodekort dækkede ikke. |
24. juni 2010 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Kunne ikke finde billet / opgav at lede |
2009-0126
Kunne ikke finde klippekort i kontrolsituationen, fandt det efterfølgende. |
12. februar 2010 | DSB S-tog | Trafikvirksomheden medhold |
Kunne ikke finde billet / opgav at lede |
2009-0081
Kunne ikke finde klippekort ved kontrollen. |
12. oktober 2009 | DSB S-tog | Trafikvirksomheden medhold |
Kunne ikke finde billet / opgav at lede |
2009-0065
Opgav at lede efter klippekort, kontrolafgift annulleret. |
6. oktober 2009 | DSB S-tog | Klager medhold |
Kunne ikke finde billet / opgav at lede |
2009-0053
Kunne ikke finde sin tillægsbillet. |
30. juni 2009 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |