Ikke vist kort/billet
Kategori | Nummer | Dato | Selskab | Resultat |
---|---|---|---|---|
Efterfølgende indsendelse af klippekort / billet |
24-0263
Klagerens søn viste ikke billetten ved kontrollen i bussen, da han ikke troede, at den var gyldig. Efterfølgende indsendelse af en upersonlig billet er ikke tilstrækkeligt. |
31. oktober 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Kunne ikke finde billet / opgav at lede |
24-0124
Klageren skulle med Metroen fra Københavns Lufthavn, hvor han købte en kontantbillet i en billetautomat. Han lagde billetten i en yderlomme på sin kuffert, og da der ved ankomsten til Christianshavns st. var kontrol, kunne han ikke finde billetten, fordi den havde forputtet sig blandt nogle arbejdsdokumenter. Et flertal i ankenævnet fandt, at klageren ikke kunne fritages for kontrolafgiften. Flertallet udtalte, at da klageren fik mindst halvandet minut til at lede efter sin billet og herefter fortsat ikke kunne fremvise den for stewarden, blev kontrolafgiften for manglende forevisning af gyldig rejsehjemmel pålagt klageren med rette. Disse medlemmer lagde vægt på, at ansvaret for at kunne forevise en gyldig billet på forlangende påhvilede klageren selv, samt at den omstændighed, at klageren efterfølgende indsendte en kopi af en upersonlig billet, ikke kunne føre til et andet resultat, da billetten kun var gyldig for ihændehaveren på billetteringstidspunktet, hvorfor efterfølgende visning ikke kunne accepteres, uanset at billettens købstidspunkt i lufthavnen stemte tidsmæssigt overens med det tidspunkt, hvor klageren ifølge det oplyste befandt sig i lufthavnen. Et mindretal fandt, at Metro Service skulle frafalde kontrolafgiften og udtalte, at klageren skulle have været levnet mere tid til at lede efter sin billet, samt at det ikke kunne afvises, at stewarden, uanset at han ikke gav klageren et egentligt tilsagn om frafald af kontrolafgiften ved efterfølgende indsendelse af billetten, kommunikerede således, at klageren med rette kunne få denne opfattelse, og at klageren på denne baggrund opgav at lede yderligere efter sin billet i tidsrummet herefter, hvor kontrolafgiftens udstedelse pågik, og hvor han også skulle fremfinde ID på stewardens anmodning. Der blev truffet afgørelse efter stemmeflertallet. DISSENS |
23. oktober 2024 | Metro Service | Trafikvirksomhed medhold (dissens) |
Efterfølgende indsendelse af periodekort/ungdomskort |
24-0195
Ankenævnet fastholdt den nedskrevne kontrolafgift på 125 kr., da klageren selv bar ansvaret for ikke at kunne forevise sit Ungdomskort ved kontrollen. |
23. oktober 2024 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |
Ikke vist kort/billet |
23-0258
Klageren var på sin egen telefon kommet til at købe et pendlerkort via sin onkels profil i Midttrafiks app, og da onklen åbnede pendlerkortet på sin telefon, låste pendlerkortet på klagerens telefon og kunne ikke vises ved kontrol i bussen. Ankenævnet fastholdt kontrolafgiften til klageren men pålagde Midttrafik at godtgøre klageren resten af perioden på pendlerkortet, da hun ikke kunne benytte dette til at rejse på med onklens profil |
17. april 2024 | Midttrafik | Trafikvirksomhed overvejende medhold |
Ikke vist kort/billet |
23-0386
Klageren mistede sit Rejsekort Personligt efter at have checket det ind. Hun ringede ind og fik spærret kortet, og kunne ikke vise kortet ved den efterfølgende kontrol. DSB nedsatte kontrolafgiften først til 150 kr., svarende til et ekspeditionsgebyr på 125 kr. og restbetaling for rejsen, hvilket de dog ikke forklarede klageren. DSB nedsatte efterfølgende kravet til 125 kr., og klageren forstod derfor ikke, hvorfor de ikke kunne fjerne kravet helt. Ankenævnet fastholdt, at DSB var berettiget til et ekspeditionsgebyr, da klageren ikke havde forevist rejsehjemmel ved kontrollen, men DSB skulle godtgøre klagerens udgift til at klage til ankenævnet på 80 kr., da de ikke havde begrundet deres afgørelser godt nok. |
17. april 2024 | DSB Fjern- og Regionaltog | Trafikvirksomhed overvejende medhold |
Efterfølgende indsendelse af klippekort / billet |
2022-0025
Klageren kunne ikke forevise billet i bussen, men indsendte efterfølgende et skærmprint af en DSB-mobilbillet, der også var gyldig til en tilslutningsrejse med bussen på det tidspunkt, hvor klageren rejste. Ankenævnet fastholdt kontrolafgiften, da mobilbilletten ikke kunne henføres til klageren som dennes personlige billet, idet billetten var købt på en anden persons mobiltelefon, ligesom kvitteringen for billetkøbet var fremsendt til denne anden persons e-mailadresse. Endvidere havde kontrolløren noteret, at klageren i kontrolsituationen sagde, at han havde glemt sit kort. Ankenævnet fastholdt på denne baggrund kontrolafgiften. Ankenævnet pålagde FynBus, at godtgøre klagerens udgift til klagegebyr til ankenævnet, da FynBus i sin 1. instans behandling af sagen ikke havde givet klageren en fyldestgørende og korrekt begrundelse for afgørelsen. Ikke medhold |
6. april 2022 | FynBus | Trafikvirksomheden medhold |
Efterfølgende indsendelse af periodekort/ungdomskort |
2021-0066
Klageren havde et Erhvervskort, der til og med december 2020 blev leveret som sms til kundens telefon. Men alle Erhvervskortkunder på Sjælland fik i oktober 2020 en SMS om, at Erhvervskort som SMS ville udgå fra december 2020, og at produktet derefter ville overgå til DOT appen. Klageren hjemmearbejdede indtil juni 2021, hvor han rejste med Metroen. Han kunne ikke finde sit Erhvervskort i sms, som han plejede og blev pålagt en kontrolafgift. Denne blev efterfølgende nedsat til 125 kr., da kortet var gyldigt. Ankenævnet fastholdt nedsættelsen med den begrundelse, at det ikke kunne afvises, at klageren havde fået beskeden om DOT-appen, og at han burde have sikret sig at kunne forevise et gyldigt kort, når han efter flere måneders hjemmearbejde skulle rejse igen. |
15. september 2021 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |
Efterfølgende indsendelse af periodekort/ungdomskort |
2021-0005
Kontrolafgift nedsat til 125 kr., fordi klageren ikke kunne forevise sit mobilpendlerkort ved kontrollen. Ankenævnet fandt det ikke godtgjort, at dette skyldtes forhold, som Movia og DSB bar ansvaret for. Ikke medhold |
5. maj 2021 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Efterfølgende indsendelse af periodekort/ungdomskort |
2020-0041
Klageren havde dagen inden rejsen modtaget Ungdomskortet med posten, men havde glemt det derhjemme, og fik derfor sin bror til at sende ham et foto af kortet på telefonen, hvilket han viste ved kontrollen. Klageren blev pålagt en kontrolafgift på 750 kr. for manglende forevisning af original rejsehjemmel. Kontrolafgiften blev efterfølgende nedsat til 125 kr., som klageren ønskede annulleret. Et flertal i ankenævnet fastholdt den nedsatte kontrolafgift, da den manglende forevisning af det originale kort beroede på klagerens eget forhold og ikke på forhold, som DSB kunne gøres ansvarlig for. |
23. juni 2020 | DSB Fjern- og Regionaltog | Trafikvirksomhed medhold (dissens) |
Efterfølgende indsendelse af periodekort/ungdomskort |
2019-0250
Kontrolafgift, som var nedsat til 125 kr. i henhold til reglen om glemt pendlerkort, skulle ikke frafaldes helt. Ankenævnet fandt det ikke godtgjort, at den manglende forevisning af pendlerkortet skyldtes tekniske problemer med appen. |
1. maj 2020 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Mistet kort/billet |
2019-0253
Klageren mistede sit rejsekort Flex undervejs på rejsen og kunne derfor ikke forevise gyldig rejsehjemmel. Ankenævnet fastholdt den kontrolafgift, som DSB S-tog havde pålagt hende, da et rejsekort Flex er en upersonlig rejsehjemmel, som er gyldig for ihændehaveren. |
1. maj 2020 | DSB S-tog | Trafikvirksomheden medhold |
Efterfølgende indsendelse af periodekort/ungdomskort |
2020-0012
Klageren havde ikke modtaget sit Ungdomskort med posten, men reagerede ikke derpå, før hun anmodede om udstedelse af et såkaldt "nødkort". Dette skulle udskrives i automaten på Vanløse st.,hvorfor klageren rejste med bussen dertil uden rejsehjemmel. Hun blev ved kontrol i bussen pålagt en kontrolafgift, som Movia efterfølgende nedskrev til 125 kr., da kortet var gyldigt. Ankenævnet fastholdt denne afgørelse. |
1. maj 2020 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Efterfølgende indsendelse af periodekort/ungdomskort |
2019-0202
Klageren rejste med bussen uden at kunne forevise sit Ungdomskort, fordi han endnu ikke havde modtaget det fornyede Ungdomskort med posten. Movia nedskrev kontrolafgiften til 125 kr. efter deres regel om glemt pendlerkort, da Ungdomskortet var gyldigt på rejsetidspunktet. Ikke medhold |
11. december 2019 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Intet forevist |
2019-0134
To kontrolafgifter grundet rejse uden billet. Klageren fornyede ikke sit pendlerkort efter udfasning af papperiodekortet. Klageren ikke medhold |
11. september 2019 | Midttrafik | Trafikvirksomheden medhold |
Efterfølgende indsendelse af periodekort/ungdomskort |
2018-0185
Kontrolafgift på 750 kr. grundet manglende forevisning af Ungdomskort på telefonen. Kontrolafgiften blev efterfølgende nedskrevet til et ekspeditionsgebyr på 125 kr., da kortet var gyldigt på kontroltidspunktet. Klageren ønskede ekspeditionsgebyret annulleret. Ankenævnets udtalte, at ”Glemt kort” ordningen kun gælder i DSB-tog, hvilket fremgår, når passageren tilmelder sig ordningen på www.DSB.dk. Da kontrollen foregik i metroen, som ikke er omfattet af reglerne, havde klageren ikke krav på yderligere nedskrivelse. |
12. december 2018 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |
Kunne ikke finde billet / opgav at lede |
2018-0121
Afslag på anmodning om aktindsigt (meroffentlighed) samt kontrolafgift på 750 kr. for manglende forevisning af rejsekort anonymt i kontrolsituationen. Klager kunne ikke finde sit rejsekort. Ankenævnet fandt, at Metroselskabet var berettiget til at fastholde kontrolafgiften på 750 kr., da klager ikke kunne forevise nogen gyldig rejsehjemmel. Afslag på aktindsigt fandtes endvidere berettiget, da Metro Service A/S som et privatretligt selskab ikke kan anses for direkte omfattet af forvaltningslovens regler, hvorfor reglerne om aktindsigt ikke fandt anvendelse. |
31. oktober 2018 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |
Intet forevist |
2018-0035
Kontrolafgift grundet manglende billet. Klageren anførte at billetautomaten på stationen ikke virkede. |
18. juni 2018 | Arriva Tog (nu GoCollective) | Trafikvirksomheden medhold |
Kunne ikke finde billet / opgav at lede |
2017-0306
Klageren foreviste ikke nogen billet i kontrollen., da han ikke kunne finde den. Upersonlig billet indsendt efterfølgende. |
20. april 2018 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |
Administrationsgebyr for annullering af kontrolafgift |
2017-0283
Klageren modtog ikke sit Ungdomskort til tiden, men rejste alligevel to gange, hvor han begge gange blev pålagt en kontrolafgift. Kontrolafgifterne blev efterfølgende nedsat til 125 kr. da kortet var gyldigt på tidspunktet for rejsen. |
19. februar 2018 | DSB Fjern- og Regionaltog | Trafikvirksomheden medhold |
Medpassager holdt billetten |
2017-0305
En gruppe personer var alle sammen checket ind på det samme rejsekort, men 3 af gruppens medlemmer nåede ikke med ind i metroen inden dørene lukkede. De steg derfor på den næste metro, hvor de blev pålagt en kontrolafgift for manglende rejsehjemmel. |
19. februar 2018 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |
Glemt kort / billet |
2017-0181
Klageren foreviste ved kontrol en kreditkortkvittering, i stedet for sit Jojo-kort samt "laddningskvitto", da han havde glemt disse derhjemme. |
21. december 2017 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |
Kunne ikke finde billet / opgav at lede |
2017-0003
Kontrolafgift på 750 kr. grundet manglende forevisning af billet, som klageren ikke kunne finde ved kontrollen. Efterfølgende indsendelse af bankudskrift fra køb i billetautomat. |
19. september 2017 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |
Intet forevist |
2017-0011
Klageren kunne ikke forevise billet. Ifølge klageren var billetautomaten ude af drift. |
19. september 2017 | Lokaltog A/S | Trafikvirksomheden medhold |
Medpassager holdt billetten |
2017-0090
Blev adskilt fra sin ægtefælle, som havde det rejsekort, hvorpå de begge var checket ind. |
19. september 2017 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |
Glemt kort / billet |
2010-0222
Glemt periodekort. Berettiget krav om nedsættelse til 100 kr. Klageren medhold. |
25. april 2017 | DSB S-tog |