Mobilbilletter skal være modtaget inden påstigning
Kategori | Nummer | Dato | Selskab | Resultat |
---|---|---|---|---|
Mobilbilletter skal være modtaget inden påstigning |
24-0354
Klageren, som var bosat i Storbritannien, skulle den sammen med sine to sønner rejse med Metroen fra Kastrup st., men på stationen var klageren i tvivl om, hvordan han skulle billettere i billetautomaten. Klageren downloade DOT-appen for at købe sine billetter der, men steg på Metroen, før billetterne var modtaget og blev pålagt en kontrolafgift. |
20. februar 2025 | Metro Service | Trafikvirksomhed medhold (dissens) |
Mobilbilletter skal være modtaget inden påstigning |
24-0363
Klageren havde først bestilt og modtaget sin mobilbillet efter påstigning. |
20. februar 2025 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbilletter skal være modtaget inden påstigning |
24-0225
Sagen omhandler to kontrolafgifter på hver 1000 kr. Klagerne løb efter bussen og havde ikke modtaget deres mobilbilletter inden påstigning og dermed var kontrolafgifterne pålagt med rette. |
20. februar 2025 | Midttrafik | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbilletter skal være modtaget inden påstigning |
24-0257
Klageren havde ikke modtaget sin mobilbillet inden påstigning, når man sammenholdt tiderne for billetkøb md bussens GPS. |
20. februar 2025 | Midttrafik | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbilletter skal være modtaget inden påstigning |
24-0262
Klagerens datter havde ikke endeligt modtaget sin mobilbillet på telefonen, da hun steg på bussen. |
20. februar 2025 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbilletter skal være modtaget inden påstigning |
24-0282
Klageren fremviste en udløbet mobilbillet ved billetkontrollen, og oplyste, at han havde oplevet at have bestilt en billet og godkendt købet ovre i Mobilepay-appen, hvor han hørte den korrekte lyd for betaling, og regnede med, at billetten som altid var gået igennem. Først senere oppe i bussen så han, at der stod, at ”køberen havde afbrudt købet”. |
20. februar 2025 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbilletter skal være modtaget inden påstigning |
24-0291
Klageren modtog ikke sin mobilbillet inden påstigning, og forklarede at han 3 dage inden rejsen, havde undergået en operation og stadig var under påvirkning af medicin, hvorfor hans reaktionsevne var nedsat. Der var kun tale om få sekunder, og han kunne grundet smerter ikke vente på den næste afgang. Da mobilbilletten var modtaget efter påstigning, fandt ankenævnet, at kontrolafgiften blev pålagt med rette. |
20. februar 2025 | Midttrafik | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbilletter skal være modtaget inden påstigning |
24-0362
Klageren havde modtaget sin mobilbillet efter påstigning uanset om dette skete ved det stoppested, som klageren oplyste at have benyttet eller det stoppested, hvor kontrolløren havde noteret, at klageren steg på bussen. |
20. februar 2025 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbilletter skal være modtaget inden påstigning |
24-0337
Klageren rejste med S-toget fra Valby, men kunne ikke huske, om han steg på ved Valby St. eller Valby Langgade St.. Ankenævnet lagde til grund, at klageren enten steg på tog ved Valby st. eller allersenest Valby Langgade st., hvor kontrollen af klagerens rejsehjemmel fandt sted, og at klagers mobilbillet i alle tilfælde var modtaget efter påstigning. |
4. december 2024 | DSB S-tog | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbilletter skal være modtaget inden påstigning |
24-0238
Klageren modtog sin billet i Midttrafiks app ca. 1 minut og 23 sekunder efter påstigning. |
4. december 2024 | Midttrafik | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbilletter skal være modtaget inden påstigning |
24-0205
Klageren påbegyndte købet af mobilbilletten efter, at hun var steget ombord på bussen, og gennemførte først købet ved bussens ankomst til det efterfølgende stoppested, hvor kontrollører stod klar til at stige ombord på bussen. Ankenævnet fandt i den konkrete sag, at det ikke kunne medføre et andet resultat, at klageren havde glemt, at saldoen på hendes Rejsekort var blevet for lav til at checke ind, da klageren selv bar ansvaret for at holde øje med saldoen på Rejsekortet, og da klageren fire dage forinden fik en påmindelse om den lave saldo, da hun checkede ud i en anden bus. |
4. december 2024 | Midttrafik | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbilletter skal være modtaget inden påstigning |
24-0054
Klageren blev pålagt en kontrolafgift på 1.000 kr., da hun ved kontrol ombord på Odense Letbane på en rejse fra SDU University til Odense Banegård havde problemer med at åbne sin mobilbillet i Fynbus-appen. Det var godtgjort, at klageren havde købte en mobilbillet til 26 kr. i Fynbus-appen, men parterne havde fremlagt modsatrettede oplysninger om, hvornår mobilbilletten var gyldig. Ankenævnet bemærkede, at Fynbus skulle godtgøre, at det havde været berettiget at udstede og fastholde kontrolafgiften, og på det foreliggende grundlag fandt ankenævnet ikke at kunne afvise, at problemer med selve Fynbus-appen eller problemer med Fynbus-appens kommunikation med MobilePay-appen havde været årsag til de forskelligt loggede tidspunkter hos Fynbus/MobilePay og i klagerens Fynbus-app og MobilePay-app. Fynbus skulle derfor frafalde kontrolafgiften og skulle endvidere betale 10.000 kr. i sagsomkostninger for ankenævnets behandling af sagen. |
4. december 2024 | FynBus | Klager medhold |
Mobilbilletter skal være modtaget inden påstigning |
24-0223
Datteren havde ikke sørget for netværksforbindelse for at modtage billetten på telefonen, inden hun gik ned og tog en Metro. |
31. oktober 2024 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbilletter skal være modtaget inden påstigning |
24-0198
Klageren tog den forkerte bus, og swipede først køb af billetten oppe i bussen. |
31. oktober 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbilletter skal være modtaget inden påstigning |
24-0219
Klageren gjorde gældende, at han havde slukket for telefonens data, og derfor ikke kunne vise billetten til kontrolløren med det samme. Klageren havde ikke modtaget billetten inden bussens afgang, men Midttrafik oplyste et forkert tidspunkt i afgørelsen, hvorfor ankenævnet fandt, at de skulle godtgøre klagerens udgift til at klage til ankenævnet. |
31. oktober 2024 | Midttrafik | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbilletter skal være modtaget inden påstigning |
24-0264
Klageren gjorde gældende, at han først skulle hjælpe en veninde med Mobilepay, inden hun selv kunne købe sin mobilbillet |
31. oktober 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbilletter skal være modtaget inden påstigning |
24-0287
Billetten blev modtaget 54 sekunder efter bussens afgang |
31. oktober 2024 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbilletter skal være modtaget inden påstigning |
24-0119
Klagerens påstand om tidpunktet for kontrolafgiften blev ikke lagt til grund. Nævnet fandt, at de elektroniske logs godtgjorde tidspunktet for kontrolafgiften. |
23. oktober 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbilletter skal være modtaget inden påstigning |
24-0062
Et flertal fandt ikke, at chaufføren havde givet klageren lov til at stige om bord, når billetten endnu ikke var modtaget på telefonen. |
23. oktober 2024 | Movia | Trafikvirksomhed medhold (dissens) |
Mobilbilletter skal være modtaget inden påstigning |
24-0170
Klageren sad i bussen og købte først mobilbillet efter kontrollørerne var steget ombord. Det var uden betydning, at bussen endnu ikke havde forladt stoppestedet, da mobilbilletter altid skal modtages på mobiltelefon, før man stiger ombord. Ankenævnet fastholdt den pålagte kontrolafgift. |
23. oktober 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbilletter skal være modtaget inden påstigning |
24-0189
Kontrolafgift for køb af mobilbillet ombord på bussen. Klageren sagde, at steg ombord på bussen ved Bispebjerg Hospital, men bussen ankom først til dette stoppested kl. 12:03 og kontrolafgiften blev udstedt kl. 11:52. Endvidere så kontrollørerne klageren stige ombord ved stoppestedet Borups Allé. Bussen afgik fra dette stoppested kl. 11:50:45 og klageren købte sin mobilbillet kl. 11:51:18. Ankenævnet fastholdt kontrolafgiften. |
23. oktober 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbilletter skal være modtaget inden påstigning |
24-0209
Kontrolafgift for køb af mobilbillet ombord på bussen fastholdt. |
23. oktober 2024 | Midttrafik | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbilletter skal være modtaget inden påstigning |
23-0199
Ankenævnet lagde til grund, at klageren var steget på bussen, før hun påbegyndte købet af sin mobilbillet, således som kontrolløren, der allerede befandt sig ombord, observerede. Ankenævnet fastholdt derfor kontrolafgiften. |
28. august 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbilletter skal være modtaget inden påstigning |
23-0279
Klageren kom løbende til bussen med en stor kuffert og købte i strid med rejsereglerne først sin mobilbillet ombord på bussen. Ankenævnet bemærkede, at der på det pågældende tidspunkt var 7 minutters drift for bussen og fastholdt kontrolafgiften. |
28. august 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Mobilbilletter skal være modtaget inden påstigning |
24-0057
Klageren så, at bussen holdt ved stoppestedet og løb for at nå den, hvorfor hun ikke fik købt en tillægsbillet til sit pendlerkort, inden hun steg ombord. Ankenævnet fastholdt kontrolafgiften, da mobilbilletter skal købes før ombordstigning, og den omstændighed, at klageren havde købt en tillægsbillet på udrejsen, kunne ikke ændre på, at kontrolafgiften var korrekt udstedt. |
28. august 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |