Manglende check-ud
Kategori | Nummer | Dato | Selskab | Resultat |
---|---|---|---|---|
Fejl på rejsekortstanderen? |
24-0212
Klageren gjorde gældende, at han tidligere havde været ude for det samme, nemlig at samtlige standere til check ud i bussen, var ude af drift, og havde fået oplyst af en medarbejder i kundeservice, at han i et sådant tilfælde ikke behøvede at checke ind, fordi rejsens pris ellers ville blive beregnet forkert. I den konkrete bus var der imidlertid en check ud stander i funktion, og kontrolafgiften til klageren for ikke at have checket ind, blev fastholdt af ankenævnet |
31. oktober 2024 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Fejl på rejsekortstanderen? |
24-0031
Rejsekortstanderen nede på perronen opdaterede i 57 sekunder. Når dette sker, står der "ude af drift" og "vent venligst", men klageren havde ikke tid til at finde en anden stander oppe på parterre, da hun skulle i lufthavnen og nå et fly. Ankenævnet fastholdt kontrolafgiften, da hun burde have planlagt rejsen med mere tid til uforudsete hændelser, men anbefalede at parterne bag rejsekortsystemet ændrer teksten på standeren, så der i stedet oplyses, at standeren opdaterer og ikke er ude af drift. |
19. juni 2024 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |
Spærring af rejsekort |
2022-0132
Klageren havde et Rejsekort Flex, som han flere gange havde glemt at checke ud. Advarselsmailen om spærringen blev sendt til ægtefællens e-mail, og klageren var dermed ikke vidende om, at Rejsekortet var blevet spærret, da han skulle med bussen. Klageren gjorde gældende, at dørene i bussen var lukkede, da han fandt ud af det, og han forsøgte straks at købe en mobilbillet. Imidlertid kunne han ved kontrol 5 minutter senere ikke forevise nogen billet, og blev pålagt en kontrolafgift. Ankenævnet fastholdt denne, da 5 minutter var for lang tid at forholde sig passiv uden at skaffe sig gyldig rejsehjemmel. |
1. november 2022 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Spærring af rejsekort |
2019-0112
Klageren fik ikke medhold i, at spærringen af hans rejsekort grundet manglende check ud ikke var berettiget. Check Udvej-appen er et tilbud og en nødløsning, men erstatter ikke passagerens pligt til selv at undersøge sin rejsekorthistorik, hvori klageren havde kunnet se, hvornår han manglede at checke ud. |
30. oktober 2019 | DSB Fjern- og Regionaltog | Trafikvirksomheden medhold |
Spærring af rejsekort |
2018-0226
Spærring af rejsekort efter gentagne undladt check-ud på kortet. Klageren ønsker kompensation på 600 kr. for udgifter forbundet med spærringen af rejsekortet, da klageren påstår, at hun ikke har modtaget advarsler om manglende check-in. |
8. maj 2019 | DSB Fjern- og Regionaltog | Trafikvirksomheden medhold |
Spærring af rejsekort |
2018-0119
Spærring af rejsekort efter gentagne gange at have undladt check ud på kortet. Klageren krævede gratis oprettelse af nyt rejsekort samt kompensation for ekstraudgifter til transport som følge af spærringen. |
31. oktober 2018 | Rejsekort A/S | Trafikvirksomheden medhold |
Spærring af rejsekort |
2017-0298
Spærring af 3 rejsekort efter flere tilfælde af undladt check ud på det ene rejsekort. Klageren havde flere gange glemt at checke ud på det ene rejsekort, spørgsmålet vedrørte om dette også berettigede spærring af de to andre rejsekort. Klageren krævede gratis oprettelse af to nye rejsekort magen til de to gamle der ikke havde været misbrugt. Derudover krævede han erstatning for øgede rejseudgifter og kompensation for besværet. |
18. juni 2018 | Movia | Klager medhold |
Manglende check-ud |
2018-0004
Rejse fra Ishøj til Aarhus. Ifølge klageren checkede hun ind på Ishøj st., men steg af på Dybbølsbro st. hvor hun glemte at checke rejsekortet ud mens hun på særskilt billet rejste med Kombardo-Ekspressen til Aarhus, hvor hun checkede sit rejsekort ind i en af Movias busser. Grundet klagerens manglende check ud på Dybbølsbro st. blev det foretagne check ind i Aarhus set som et skifte check ind, således at klageren blev opkrævet betaling for en rejse fra Ishøj st. til Aarhus. |
20. april 2018 | Rejsekort A/S | Trafikvirksomheden medhold |
Spærring af rejsekort |
2016-0283
Ankenævnet anså det for godtgjort, at indklagede havde været berettiget til at spærre rejsekortet og opretholde spærringen. Ikke medhold. |
7. marts 2017 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Manglende spærring af rejsekort |
2015-0049
Klageren overlod i en periode sit personlige rejsekort til sin søn, som 33 gange ikke checkede dette rejsekort ud. Rejsekortet blev ikke spærret. Grundet rejsekortets historik kunne det ikke ligges til grund, at klagerens søn var uvidende om korrekt anvendelse af et rejsekort. Det forhold, at Rejsekort Kundecenter havde forholdt sig passiv, da det blev konstateret, at der ikke blev chekcet ud på rejsekortet kunne ikke føre til kravet på betalingen af de 33 gange forudbetaling. Ankenævnet bemærkede dog, at det var kritisabelt, at DSB benævnte faktureringer som rykkere. |
29. september 2015 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Spærring af rejsekort |
2014-0174
Klagerens datter under 16 år fik ved brev af 18 februar 2014 besked om, at rejsekortet ville blive spærret ved næste manglende check-ud. Efter 3 yderligere manglende check-ud var rejsekortet ikke blevet spærret. Meddelelsen om at der ville ske spærring af rejsekortet inden for de nærmeste dage, blev sendt ved brev af 5. maj 2014 -samme dag som kortet blev spærret. Ankenævnet fandt, at Rejsekort Kundecenter v/DSB derved havde begået en fejl, hvorfor klageren fik medhold i klagen. |
21. november 2014 | Rejsekort A/S | Klager medhold |
Manglende check-ud, da ændrede planer |
2014-0078
Klageren skulle skifte bus, men da der var længere til bussen kom, end hun havde troet, tog hun imod et lift hjem og fik derfor ikke checket ud. Det fremgår af reglerne for anvendelse af rejsekort, at afslutning på en rejse sker ved at foretage check-ud på rejsekort. Det beroede således på klagerens egen beslutning om at tage i mod et lift, at rejsen blev afsluttet efter udstigning af den første bus. Herefter fandt ankenævnet, at Movia ikke skulle pålægges ansvaret for klagerens manglende check-ud og derfor ikke var forpligtet til at tilbageføre forskellen mellem rejsens pris 12 kr. og forudbetalingen på 50 kr., i alt 38 kr. |
22. september 2014 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Steward checkede klageren ind. Manglende check ud |
2014-0108
Klageren blev checket ind af metrosteward. Klageren foretog ikke check-ud efter det af stewarden foretaget check-ind. |
22. september 2014 | Metro Service | Trafikvirksomheden medhold |
Fejl på rejsekortstanderen? |
2013-0409
Manglende check ud. Klagerens anførte, at standeren havde givet information om ***Fejl på kortlæser. Prøv anden kortlæser***. Påstanden blev ikke taget til følge, idet denne besked kun forekommer på standere til gruppecheck-ind, som ikke forefindes i busserne. Klageren havde i stedet modtaget beskeden ***læsefejl - prøv igen***, hvilket betyder at kortet er kørt for hurtigt forbi standeren. Ikke fejl registreret på standeren. |
3. april 2014 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Automatisk check-ud |
2013-0197
Klageren havde ikke tjekket ud, idet hun ikke anså sin rejse for afsluttet. Klageren skulle senere samme dag retur. Da klagerens rejse overskred maximum-tiden på 4 timer i Hovedstadsområdet, skete der automatisk tjek ud, hvorfor klageren ved kontrol ikke kunne forevise et rejsekort, som var behørigt checket ind. |
28. november 2013 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Fejl på rejsekortstanderen? |
2013-0092
Manglende check-ud. Standeren viste ***læsefejl -prøv igen***. Flere passagerer checkede ud på samme stander stoppestedet efter. Standeren kunne ikke anses for at være skyld i det manglende check-ud. |
30. september 2013 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Spærring af rejsekort |
2013-0094
Spærring af klagerens kort på grund af flere manglende check-ud blev godkendt. Spørgsmål om rette klagemyndighed. |
23. september 2013 | Rejsekort A/S | Trafikvirksomheden medhold |
Spærring af rejsekort |
2013-0013
Priser og rabatter på rejsekort og flere manglende check-ud. |
21. august 2013 | Movia | Trafikvirksomheden medhold |
Fejl på rejsekortstanderen? |
2013-0039
Den ene check-ud-stander til rejsekort i bussen var i stykker, hvilket blev dokumenteret efterfølgende. Klageren fik medhold i, at der skulle betales for selve rejsen fratrukket forudbetalingen på 50 kr. |
27. juni 2013 | Movia | Klager medhold |
Fejl på rejsekortstanderen? |
2011-0182
Kunne ikke checke ud ved rejsens afslutning. Ukorrekt besked på standeren. Klageren medhold. |
5. december 2011 | Movia | Klager medhold |